Statutul profesiei de consilier juridic Email

UNIUNEA COLEGIILOR CONSILIERILOR JURIDICI DIN ROMÂNIA

În temeiul Legii nr.514/2003, privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.867 din 05.12.2003 si a art. 9, 40, 41 si 45 din Constitutia României,


Congresul Colegiilor Consilierilor Juridici din România adopta prezentul statut. 

CAPITOLUL I 

Principiile si regulile fundamentale ale exercitarii 
profesiei de consilier juridic 


Art.1 - (1) Profesia de consilier juridic, conform art.6, art.10, art.12, art.14, art.21 si art.23 din Legea nr.514/2003 - privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic - face parte din categoria profesiilor juridice independente, integrate sistemului de justitie românesc si se organizeaza si functioneaza conform acestei legi, precum si în conformitate cu Legea nr.51/1995 - privind organizarea si exercitarea profesiei de avocat, cu Statutul profesiei de avocat, în consens cu Clasificarea Ocupatiilor din România (C.O.R.) si în conformitatea cu prezentul Statut profesional. 
(2) Independenta profesiei de consilier juridic este atributul exclusiv al persoanei care exercita aceasta profesie în temeiul Legii nr. 514/2003 si al prezentului Statut profesional. 
(3) Profesia de consilier juridic se exercita numai de catre membrii colegiilor, înscrisi pe tabloul acestora, cu drept de exercitare a profesiei. 
(4) Calitatea de consilier juridic se dovedeste cu actul “Cartea de identitate de consilier juridic” eliberata de Uniunea Colegiilor Consilierilor Juridici din România, ce are regim special. 

Art.2 - (1) Exercitarea profesiei de consilier juridic este supusa Constitutiei, legii si statutului profesiei, conventiilor internationale la care România este parte si regulilor eticii profesionale, precum si prevederilor Legii nr.51/1995 - privind organizarea si exercitarea profesiei de avocat si statutului profesiei de avocat. 
(2) Scopul exercitarii profesiei de consilier juridic îl constituie asigurarea specializata a dreptului de aparare a libertatilor si intereselor legitime, în special, ale statului, ale autoritatilor publice centrale si locale, ale institutiilor publice si de interes public, ale celorlalte persoane juridice de interes public, precum si ale tuturor persoanelor juridice de drept public sau privat. 
(3) Apararea drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor enuntate în alineatul precedent constituie conform art.1 si art.10 din Legea nr. 514/2003 - privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic - atributul exclusiv al profesiei de consilier juridic. 
(4) În exercitarea profesiei consilierul juridic este dator sa actioneze pentru asigurarea liberului acces la justitie si a dreptului la un proces echitabil. 
(5) Relatiile dintre consilierul juridic si beneficiarii serviciilor sale profesionale se bazeaza pe onestitate, probitate, corectitudine, sinceritate si confidentialitate. 

Art.3 - (1) Activitatea profesionala a consilierului juridic, conform art.1, art.4, art.13, art.14 si art.19 din Legea nr. 514/2003 - privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic - se realizeaza prin: 
a). consultatii juridice în toate domeniile dreptului; 
b). asistenta juridica a institutiilor, autoritatilor publice, a persoanelor juridice de interes public si privat în fata tuturor instantelor judecatoresti, organelor de urmarire penala, precum si în fata altor autoritati si institutii cu activitate jurisdictionala; 
c). reprezentarea statului, a autoritatilor si institutiilor publice, a persoanelor juridice de drept public si privat în fata tuturor instantelor judecatoresti, organelor de urmarire penala, precum si în raporturile acestora cu autoritatile si institutiile publice, precum si cu orice persoana juridica sau fizica, româna sau straina; 
d). reprezentarea persoanelor fizice în fata instantelor judecatoresti si a organelor de urmarire penala în special în litigiile de munca, comerciale, societare, contraventionale, administrative, financiar-fiscale si fond funciar; 
e). redactarea de acte juridice; 
f). avizarea si contrasemnarea actelor juridice; 
g). arbitraj comercial, conciliere sau mediere; 
h). orice alte mijloace si cai proprii exercitarii dreptului la aparare, în conditiile legii. 

Art.4 - (1) Consilierul juridic, în exercitarea profesiei, îndeplineste un serviciu profesional specializat, de interes general pus în slujba adevarului si a justitiei. 

(2) În exercitarea profesiei consilierul juridic nu poate fi supus nici unei îngradiri sau presiuni din partea autoritatilor si institutiilor publice sau a altor persoane juridice sau fizice. 
(3) Independenta profesiei de consilier juridic nu poate prejudicia interesele beneficiarilor serviciilor profesionale exercitate de catre consilierul juridic. 
(4) Consilierul juridic este obligat sa dea beneficiarilor serviciilor sale profesionale sfaturi juridice corespunzatoare prevederilor legale si crezului sau profesional. 
(5) Consilierul juridic avizeaza pentru legalitate si contrasemneaza actele juridice pe care le redacteaza prin aplicarea stampilei sale, cu însemnele corpului profesional. 
(6) În conditiile în care actul juridic supus avizarii pentru legalitate nu este conform legii, consilier juridic este obligat sa formuleze un raport de neavizare în care sa indice neconcordanta acestuia cu normele legale în vederea refacerii actului. 
(7) În conditiile în care beneficiarul serviciilor profesionale refuza refacerea actului juridic consilierul juridic va refuza avizarea pentru legalitate a actului în cauza, cât si contrasemnarea acestuia. 

Art.5 - (1) Obligatia de a pastra secretul profesional prevazut în art.14 din Legea nr. 514/2003 - privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic - este absoluta si nelimitata în timp. Ea se întinde asupra tuturor activitatilor consilierului juridic, ale asociatiilor, colaboratorilor si consilierilor juridici salarizati în cadrul profesiei, inclusiv asupra raporturilor cu ceilalti consilieri juridici. 
Consilierul juridic nu poate fi obligat în nici o circumstanta si de catre nici o persoana fizica sau juridica sa divulge secretul profesional. 
(2) Aceeasi obligatie revine organelor profesiei de consilier juridic si angajatilor acestora cu privire la informatiile cunoscute de catre acestia în functiile pe care le detin. 

Art.6 - (1) În vederea angajarii consilierilor juridici, autoritatile publice centrale si locale, institutiile publice centrale si locale, precum si toate persoanele juridice de drept public si privat sunt obligate sa comunice colegiilor numarul locurilor vacante de consilieri juridici titulari si consilieri juridici debutanti, în vederea organizarii concursurilor profesionale pentru ocuparea acestora. 
(2) Conditiile si regulamentele concursurilor profesionale se stabilesc de catre colegii dupa consultarea autoritatii institutiei publice sau persoanei juridice în cauza. 
(3) Concursul profesional pentru ocuparea locurilor vacante de consilier juridic titular sau debutant se organizeaza de catre colegii ori de câte ori este nevoie în cursul unui an calendaristic. Taxele aferente organizarii si sustinerii acestor concursuri se stabilesc de consiliile colegiilor. 
(4) Autoritatile publice, institutiile publice, persoanele juridice de drept public sau privat ce nu doresc sau nu au posibilitati financiare pentru angajarea unui consilier juridic titular sau, dupa caz, si a unui consilier juridic debutant, pot încheia contracte de consultanta, asistenta si reprezentare juridica, în mod direct cu consilieri juridici cu libera practica fara a fi necesar în acest caz organizarea de concursuri profesionale. 
(5) Alegerea modului de angajare a serviciilor profesionale, a unui consilier juridic este la libera alegere a autoritatii institutiei publice sau a persoanei juridice de drept public sau privat. 

Art.7 - (1) Organele profesiei de consilier juridic au sarcina permanenta de a asigura exercitarea calificata si specializata a dreptului la aparare, a autoritatilor, institutiilor si persoanelor juridice enuntate la articolul precedent, organizând în mod corespunzator primirea în profesie, pregatirea consilierului juridic debutant, ridicarea nivelului profesional al tuturor consilierilor juridici si respectarea stricta a deontologiei si disciplinei profesionale. 
(2) În raporturile cu instantele judecatoresti, cu celelalte autoritati publice, cu persoanele juridice si persoanele fizice, consilierul juridic este dator sa aiba un comportament civilizat si loial. 

Art.8 - (1) Toti consilierii juridici au îndatorirea de a participa la activitatile profesionale, stagiile de pregatire profesionala, conferinte, simpozioane si orice alte manifestari organizate de catre colegii sau de catre Uniunea Colegiilor Consilierilor Juridici din România potrivit statutelor si regulamentelor acestora. 
(2) Colegiile si Uniunea Colegiilor Consilierilor Juridici din România au obligatia sa actioneze prin toate mijloacele legale pentru organizarea si exercitarea unitara si specializata a profesiei, pentru protectia profesiei, a demnitatii si a onoarei corpului consilierilor juridici. 
(3) Perfectionarea profesionala a consilierilor juridici se realizeaza semestrial de catre colegii precum si anual de catre U.C.C.J.R. 
(4) Lipsa nejustificata a consilierului juridic de la formele de pregatire profesionala sau neabsolvirea acestora constituie abatere disciplinara fiind sanctionata cu suspendarea din profesie pentru o perioada cuprinsa între o luna si 6 luni. 
(5) Dupa intrarea în vigoare a prezentului statut profesional, consultanta, asistenta si reprezentarea juridica a statului, a tuturor autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, a institutiilor de interes public, precum si a tuturor persoanelor juridice de drept public si privat se realizeaza numai de catre corpul consilierilor juridici. 


CAPITOLUL II 
Formele de exercitare a profesiei de consilier juridic 
si titulatura profesionala 


Art.9 - (1) Consilierul juridic este liber sa aleaga si sa schimbe în orice moment optiunea sa pentru una dintre formele de exercitare a profesiei prevazuta de prezentul statut. 
(2) În oricare din formele de exercitare a profesiei, conform art.2, art.3 si art.10 din Legea nr. 514/2003 - privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic, independenta profesiei de consilier juridic reprezinta un atribut exclusiv al persoanei care exercita profesia de consilier juridic, aceasta neputând fi lezata sau îngradita în nici un mod de nici o autoritate a statului sau orice alta persoana fizica sau juridica. 
(3) În oricare din formele de exercitare a profesiei consilierul juridic titular sau debutant îsi va începe activitatea dupa obtinerea avizelor sau aprobarilor necesare din partea colegiului. 
(4) Consilierul juridic este obligat sa-l anunte în scris pe decanul colegiului despre orice intentie de modificare a formei de exercitare a profesiei. 

Art.10 - În scopul asigurarii, garantarii si protejarii independentei profesiei de consilier juridic, aceasta poate fi exercitata la alegere într-una din urmatoarele forme: 
a) servicii de contencios juridic; 
b) cabinete individuale de consultanta, asistenta si reprezentare juridica sau 
c) societati profesionale de exercitiu liberal al activitatilor de consultanta, asistenta si reprezentare juridica (S.E.L.) 

Art.11 - (1) Serviciile de contencios juridic se înfiinteaza conform art.24 din Legea nr. 514/2003 - privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului statut profesional în locul fostelor oficii juridice, la nivelul autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, a autoritatilor si institutiilor de interes public, precum si la nivelul persoanelor juridice de drept public si privat. 
(2) Consilierii juridici din cadrul oficiilor juridice existente la data intrarii în vigoare a prezentului statut profesional îsi vor continua activitatea în cadrul noilor servicii de contencios juridic cu respectarea drepturilor si obligatiilor ce le revin, prevazute în lege si prezentul statut profesional si în conformitate si cu regulamentele autoritatilor, institutiilor si persoanelor juridice în cadrul carora îsi exercita profesia, în masura în care acestea sunt compatibile cu exercitiul profesiei de consilier juridic. 
(3) Înfiintarea de noi servicii de contencios juridic este supusa prevederii Legii nr. 514/2003 - privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic, cât si prevederilor prezentului statut profesional. 
Art.12 - (1) În cadrul serviciilor de contencios juridic pot activa unul sau mai multi consilieri juridici definitivi, titulari, singuri sau împreuna si cu alti consilieri juridici debutanti. 
(2) Angajarea consilierilor juridici în cadrul acestor servicii se face pe baza de concurs profesional organizat de catre colegii. 
(3) Conditiile si regulamentul concursurilor profesionale se afiseaza cu 30 de zile înainte de sustinerea concursului la sediul colegiului. 
(4) În cadrul acestor servicii pot fi angajati consilieri juridici debutanti, precum si personal auxiliar numai la propunerea si solicitarea consilierului juridic titular si cu acordul autoritatii, institutiei publice sau a persoanei juridice în cauza. 
(5) Angajarea consilierilor juridici debutanti în cadrul acestor servicii se face prin organizarea de catre colegiu a unui concurs profesional, în conditiile precizate. 
(6) Autoritatile, institutiile si persoanele juridice în cadrul carora functioneaza servici de contencios juridic sunt obligate sa asigure buna desfasurare a activitatilor profesionale ale consilierului juridic, scop în care vor asigura spatii distincte si corespunzatoare în scopul asigurarii secretului profesional si a confidentialitatii activitatilor consilierului juridic. 
(7) În acelasi scop, pentru exercitarea corespunzatoare a profesiei de consilier juridic, acestea vor asigura baza tehnico-juridica necesara, birotica si orice alte utilitati necesare îndeplinirii serviciului profesional. 

Art.13 - (1) Serviciile de contencios juridic sunt forme specifice de exercitare a profesiei de consilier juridic ce asigura si garanteaza independenta acesteia. 
(2) Consilierii juridici din cadrul acestor servicii au calitatea de consilieri juridici salarizati în cadrul profesiei de consilier juridic si sunt asimilati persoanelor din conducerea autoritatii, institutiei publice sau a persoanei juridice unde activeaza. 
(3) Vechimea în profesia de consilier juridic, conform art.7 din Legea nr. 514/2003 - privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic este considerata vechime în functia de magistrat. 
(4) Salarizarea consilierilor juridici din cadrul serviciilor de contencios juridic este egala cu nivelul salariului corespunzator magistratului, functie de vechimea acestuia în activitatea juridica, pe 5 clase de salarizare: 
a). clasa I, salarizare echivalenta functiei de presedinte curte de apel 
b). clasa II, salarizare echivalenta functiei de judecator curte de apel 
c). clasa III, salarizare echivalenta functiei de presedinte de tribunal 
d). clasa IV, salarizare echivalenta functiei de judecator de tribunal, 
e). clasa V, salarizare echivalenta functiei de judecator la judecatorie 
(5) Consilierii juridici din cadrul acestor servicii de contencios juridic vor purta titulatura profesionala de consilier juridic public sau avocat public, aceasta calitate constituind o specialitate a profesiei de consilier juridic, fiind o ocupatie componenta a profesiei de avocat - C.O.R. poz.2421. 
(6) Consilierii juridici din cadrul acestor servicii de contencios juridic sunt îndreptatiti de a exercita profesia de consilier juridic numai pentru autoritatea, institutia sau persoana juridica unde activeaza, neputând cumula aceasta calitate si la alte autoritati, institutii sau persoane juridice si totodata pe întreaga perioada în care are calitatea de consilier juridic public nu poate exercita profesia de consilier juridic si prin alte forme de exercitare. 
(7) În mod exceptional, consilierii juridici din serviciile de contencios juridic din structurile Administratiei publice judetene si locale, pot acorda consultanta, asistenta si reprezentare juridica Consiliilor comunale si Primariilor comunale, la cererea acestora si numai dupa aprobarea cererii de asistenta juridica de catre colegiul corespunzator. 

Art.14 - (1) Profesia de consilier juridic poate fi exercitata la alegere si prin formele de exercitare independente: cabinete individuale sau societati profesionale de exercitiu liberal al activitatilor de consultanta, asistenta si reprezentare juridica (S.E.L.) numai dupa obtinerea atestatului de libera practica. 
(2) Atestatul de libera practica se elibereaza fiecarui consilier juridic în parte la cererea acestuia, de catre Consiliul U.C.C.J.R., dupa verificarea îndeplinirii de catre solicitant a conditiilor prevazute în prezentul statut. 
(3) Pot solicita atestat de libera practica doar consilierii juridici definitivi. 
(4) În vederea obtinerii atestatului de libera practica consilierul juridic în cauza trebuie sa prezinte urmatoarele acte: 
a) actul constitutiv al formei de exercitare independenta a profesiei 
b) dovada sediului profesional; 
c) dovada depunerii capitalului social; 
d) cazier judiciar; 
e) cazier fiscal; 
f) copia legalizata a actului de studii; 
g) certificatul doveditor al calitatii de consilier juridic definitiv, eliberat de colegiu; 
h) certificat de sanatate; 
i) achitarea taxei stabilita de Consiliul U.C.C.J.R. pentru eliberarea atestatului de libera practica în contul U.C.C.J.R. 
(5) Atestatul de libera practica se înnoieste o data la 4 ani, în baza punctajului stabilit de catre Consiliul U.C.C.J.R. în functie de participarea consilierului juridic la stagiile de perfectionare profesionala organizate de colegiu, cât si la simpozioanele si conferintele organizate de colegii si de catre Uniunea Colegiilor Consilierilor Juridici din România. 
(6) Punctajul minim anual necesar pentru înnoirea atestatului de libera practica se stabileste de Consiliul U.C.C.J.R. si se comunica tuturor practicantilor profesiei în regim de libera practica. 
(7) Denumirea cabinetului individual trebuie sa poarte numele consilierului juridic titular, iar societatile profesionale numele unuia sau mai multor consilieri juridici asociati sau o denumire generica precedata de particula S.E.L. 
(8) Societatile profesionale pot fi de tip SRL sau SA, urmând procedura de înfiintare prevazuta de dreptul comun în materie. 
(9) Obiectul de activitate al acestor societati profesionale este unic si se circumscrie numai activitatilor juridice - cod CAEN 7411 - iar membrii asociati trebuie sa aiba calitatea de licentiati în drept. 
(10) Capitalul social al acestor societati profesionale trebuie sa fie de minim 25.000.000 lei, detinut în proportie de 2/3 de catre asociatii consilieri juridici definitivi. 

Art.15 - (1) În cabinetul individual sau în societatea profesionala îsi exercita profesia un consilier juridic definitiv, singur sau împreuna cu alti consilieri juridici definitivi asociati sau colaboratori, posesori ai atestatului de libera practica. 
(2) În cadrul unui cabinet individual sau societate profesionala îsi pot exercita profesia unul sau mai multi consilieri juridici debutanti, fiecare având un consilier juridic definitiv coordonator de stagiu si numai dupa obtinerea avizului colegiului. 
(3) Cabinetele individuale se pot asocia în scopul exercitarii în comun a profesiei, fiecare cabinet pastrându-si autonomia si individualitatea în raport cu clientii. 
(4) Conditiile asocierii si colaborarii dintre cabinetele individuale sunt convenite între parti conform legii civile. 
(5) Consilierii juridici debutanti ce activeaza în cadrul cabinetelor individuale sau a societatilor profesionale, au calitatea de consilieri juridici colaboratori sau salarizati în cadrul profesiei de consilier juridic. 
(6) Contractul consilierului juridic salarizat în cadrul profesiei sau conventia de colaborare se încheie în forma scrisa între titularul cabinetului individual sau coordonatorul cabinetelor asociate sau societatea profesionala si fiecare consilier juridic colaborator sau consilier juridic salarizat în cadrul profesiei. 
(7) Consilierii juridici din cabinetele grupate nu pot acorda consultanta, asistenta si reprezentare juridica beneficiarilor serviciilor profesionale ce au interese contrare. 
(8) Actul constitutiv al cabinetului individual, contractul de salarizare al consilierului juridic salarizat în cadrul profesiei, conventia de colaborare precum si contractele de grupare a cabinetelor individuale sunt cele prevazute în anexele ________ la prezentul statut. 
(9) Consilierul juridic ce exercita profesia prin formele de exercitare independente poarta titulatura profesionala de consilier juridic independent sau avocat de afaceri, aceasta calitate constituind o specialitate a profesiei de consilier juridic, fiind o ocupatie componenta a profesiei de avocat - C.O.R. poz.2421. 
(10) - a). Consilierii juridici din cadrul acestor forme independente sunt îndreptatiti de a exercita profesia de consilier juridic pentru toate institutiile si autoritatile publice, persoane juridice de drept public sau privat precum si persoane fizice pe baza contractelor de prestari servicii juridice si a onorariilor minimale stabilite de U.C.C.J.R. 
b). Consilierii juridici ce exercita activitatea prin aceste forme independente nu pot exercita profesia de consilier juridic si în calitate de salariati la autoritatile si institutiile publice sau la persoanele juridice de drept public si privat. 
(11) - a). Pentru activitatea sa profesionala consilierul juridic ce exercita activitatea prin forme independente are dreptul la onorariu si la acoperirea tuturor cheltuielilor facute în interesul beneficiarului serviciilor sale. 
b). Onorariul se stabileste prin negociere, pornindu-se de la onorariile minimale stabilite de Consiliul U.C.C.J.R. 
c). Consilierul juridic nu este obligat sa justifice cuantumul onorariului convenit cu beneficiarul serviciilor prestate. 
d). Onorariul se stabileste pentru fiecare serviciu profesional în parte. 
e). Sumele primite de la beneficiar cu titlu de cheltuieli de deplasare nu constituie venit din exercitarea profesiei. 

CAPITOLUL III 
Dobândirea, încetarea si suspendarea calitatii de consilier juridic 

Art.16 - Poate fi membru al colegiilor din România cel care îndeplineste urmatoarele conditii: 
a) este cetatean român sau cetatean strain cu domiciliul sau rezidenta în România; 
b) are exercitiul drepturilor civile si politice; 
c) este licentiat al unei facultati de drept sau doctor în drept; 
d) dovedeste o buna cunoastere a limbii române; 
e) este apt din punct de vedere medical pentru exercitarea profesiei; 
f) nu se gaseste în vreunul din cazurile de nedemnitate prevazute de Legea nr. 514/2003; 

Art.17 - Este nedemn de a fi consilier juridic: 
a) cel condamnat definitiv prin hotarâre judecatoreasca la pedeapsa cu închisoare pentru savârsirea unei infractiuni intentionate legata direct de exercitarea activitatilor profesionale; 
b) cel care în exercitarea activitatilor profesionale a savârsit abuzuri prin care au fost încalcate drepturi si libertati fundamentale ale omului, stabilite prin hotarâre judecatoreasca definitiva si irevocabila; 
c) cel caruia i s-a aplicat pedeapsa suspendarii dreptului de exercitare a activitatilor profesionale pe durata stabilita prin hotarâre judecatoreasca sau disciplinara. 
d) cel care este declarat nedemn pentru alte cauze, de catre lege. 

Art.18 - Exercitarea activitatilor profesionale specifice consilierului juridic este incompatibila cu: 
a). calitatea de avocat, membru a baroului; 
b). activitatile care lezeaza independenta profesiei de consilier juridic si demnitatea acesteia sau bunele moravuri; 
c). orice alta profesie autorizata sau salarizata în tara sau strainatate; 
d). activitatea publicistica salarizata; 
f). functia de administrator în cadrul societatilor comerciale; 
g). activitatea de lichidator în cadrul procedurilor de reorganizare si lichidare judiciara - aceasta incompatibilitate vizând doar categoria consilierilor juridici salarizati în cadrul serviciilor de contencios juridic; 
h). deputat sau senator, consilier în consiliile locale sau judetene, în conditiile legii; 
i). exercitarea functiei de judecator, procuror, notar public sau executor judecatoresc; 
j). îndeplinirea oricaror functii publice eligibile; 
k). alte incompatibilitati prevazute de lege sau rezultate din conflict de interese, în conditiile legii. 

Art.19 - Exercitarea activitatilor profesionale specifice consilierului juridic este compatibila cu: 
a). functia de arbitru, lichidator - doar pentru consilierii juridici cu libera practica, mediator sau conciliator, în conditiile legii; 
b). activitati didactice, artistice, sportive, culturale, stiintifice si mas-media, în conditiile legii. 

Art.20 - (1) Dreptul de primire în Colegiu se face pe baza unui examen organizat conform Regulamentului adoptat de Consiliul U.C.C.J.R. Examenele de primire în profesie se organizeaza de doua ori pe an, fiind sustinute la fiecare colegiu în parte. 
(2) La cerere, va fi primit în Colegiu, cu scutire de examen: 
a) titularul diplomei de doctor în drept sau master în drept; 
b) cel care înainte de solicitarea înscrierii în Colegiu a fost judecator timp de 5 ani sau magistrat consultant, magistrat asistent, magistrat raportor, procuror, notar public, executor judecatoresc sau avocat în barou timp de cel putin 7 ani; 
c) cel care anterior intrarii în vigoare a prezentei legi a îndeplinit functia de jurisconsult sau consilier juridic prin contract de munca sau conventie civila timp de cel putin 5 ani; 

Art.21 - (1) La începutul exercitarii activitatilor profesionale, consilierul juridic efectueaza în mod obligatoriu un stagiu de pregatire profesionala cu durata de 2 ani, timp în care are calitatea de consilier juridic stagiar. 
(2) Conditiile efectuarii stagiului, drepturile si obligatiile stagiarului, ale consilierului juridic coordonator, organizarea Biroului de Asistenta Juridica pentru coordonarea stagiului profesional, drepturile si obligatiile Colegiului fata de consilierul juridic stagiar precum si conditiile sustinerii examenului de definitivat sunt stabilite prin Regulamentele corpului profesional adoptat de Consiliul U.C.C.J.R. 
(3) Stagiul se suspenda pe timpul serviciului militar sau al concentrarii ori în cazuri de lipsa motivata din activitate. 
(4) Perioada de stagiu anterior efectuata se socoteste pentru îndeplinirea stagiului. 
(5) Stagiarul este obligat sa exercite în mod efectiv îndatoririle profesionale încredintate acestuia de consilierul juridic coordonator al stagiului, iar acesta este dator sa prezinte consiliului colegiului, la sfârsitul fiecarui semestru, un raport de activitate asupra modului în care stagiarul îsi îndeplineste îndatoririle profesionale. 
La sfârsitul fiecarui semestru de stagiu consilierul juridic stagiar sustine un examen de verificare a cunostintelor juridice, în cadrul colegiului. 
(6) Dupa efectuarea stagiului, stagiarul va sustine examenul de definitivare. 
(7) Stagiarul respins de trei ori la examenul de definitivare va fi exclus din profesie. 

Art.22 - (1) Comisiile de examinare pentru definitivat sunt în numar de sase si îsi au sediul în Bucuresti, Iasi, Craiova, Timisoara, Brasov, Cluj. 
(2) Modul de organizare si functionare a acestor comisii se stabilesc prin Regulamentele corpului profesional. 
(3) Comisia de examinare pentru definitivat se compune din 5 membri si anume: doi delegati ai Facultatii de drept din centrul universitar aferent (care desemneaza si un supleant), un consilier al U.C.C.J.R. (care desemneaza si un supleant), un consilier juridic desemnat de colegiul din centrul universitar aferent (care desemneaza si un supleant) si un consilier juridic desemnat de colegiul în care este înscris stagiarul (care desemneaza si un supleant). 
(4) Presedintele comisiei de examinare pentru definitivat va fi cel mai în vârsta dintre membrii Facultatii de drept aferente. 
(5) Examenele de definitivat se tin de doua ori pe an: în martie si în septembrie. 
(6) Examenul de definitivat va consta dintr-o proba scrisa si una orala sustinuta în fata comisiei de examinare care va constata aptitudinile profesionale ale candidatului pe baza cunostintei desavârsite a limbii române si a terminologiei juridice. 
Proba scrisa va consta în: 
a) redactarea unei actiuni civile sau comerciale motivata în fapt si în drept; 
b) redactarea unor motive de apel împotriva unei sentinte; 
c) redactarea unor motive de recurs împotriva unei sentinte data în prima si ultima instanta; 
d) redactarea unei plângeri penale. 
Candidatul trebuie sa rezolve trei probe, inclusiv proba de la punctul c), care este obligatorie. 
Proba orala va consta în: 
a) discutarea contradictorie a unei probleme controversate de drept pe baza unui subiect tras la sorti cu doua ore înainte de examen. 
În sustinerea ambelor probe candidatii pot avea cu ei textul codurilor. 
(7) Programa examenului de definitivat se redacteaza de Consiliul U.C.C.J.R. si se comunica colegiilor cu cel putin trei luni înaintea sesiunii de examen. 
(8) Media pentru promovarea examenului de stagiu este de minim nota 7. 

Art.23 - Comisia de examinare pentru definitivat elibereaza candidatilor Certificate de trecere a examenului în baza carora acestia sunt înscrisi pe tabloul consilierilor juridici definitivi, întocmind un proces verbal de constatare a rezultatului examenului, din care un exemplar se va arhiva la sediul colegiului. 

Art.24 - (1) Sunt scutiti de efectuarea stagiului si dobândesc calitatea de consilier juridic definitiv cei care înainte de primirea în profesie au îndeplinit activitati juridice timp de cel putin 5 ani. 
(2) Consilierii juridici care la data intrarii în vigoare a Legii nr.514/2003 au o vechime în activitatea de jurisconsult sau consilier juridic de pâna la 2 ani vor fi trecuti pe tabloul consilierilor juridici stagiari, urmând a efectua stagiul profesional si a sustine examenul de definitivat conform prezentului statut si a Regulamentelor corpului profesional adoptate de Consiliul UCCJR. 
(3) Consilierii juridici membri fondatori ai colegiilor care la data intrarii în vigoare a Legii nr. 514/2003 au o vechime în activitatea de jurisconsult sau consilier juridic de 2 - pâna la 5 ani vor fi înscrisi pe tabloul consilierilor juridici definitivi, fara obligativitatea de a sustine examenul de definitivat în profesie. 
(4) Consilierii juridici care devin membri aderenti ai colegiilor, dupa înfiintarea acestora, si care au o vechime în activitatea de jurisconsult sau consilier juridic cuprinsa între 2 - pâna la 5 ani vor sustine examenul de definitivat organizat conform prezentului statut si a Regulamentelor corpului profesional adoptate de Consiliul UCCJR. 
Aceasta norma statutara constituie regula pentru dobândirea calitatii de consilier juridic definitiv, exceptie facând doar consilierii juridici membri fondatori ai Colegiilor ce îndeplinesc aceleasi conditii de vechime în activitati juridice. 

Art.25 - (1) Consilierii juridici, fosti magistrati nu pot pune concluzii la instantele unde au functionat, iar consilierii juridici fosti procurori sau cadre de politie sau S.R.I. nu pot acorda asistenta juridica la organele de urmarire penala din localitatea în care au activat, timp de 2 ani de la încetarea functiei respective. 
(2) Consilierii juridici pensionari pot exercita activitatile specifice de consilier juridic, dupa intrarea în vigoare a Legii nr.514/2003 si a prezentului statut doar în calitate de consilier juridic cu libera practica, dupa îndeplinirea tuturor conditiilor de înscriere în colegii si dupa obtinerea atestatului de libera practica. 

Art.26 - (1) Consilierul juridic nu poate exercita activitatea profesionala la instanta de judecata sau la parchetul unde sotul consilierului juridic sau ruda ori afinul acestuia, pâna la gradul al treilea inclusiv, îndeplineste functia de magistrat sau procuror. 
(2) Dispozitiile aliniatului precedent se aplica în mod corespunzator si consilierului juridic al carui sot sau ruda ori afin, pâna la gradul al treilea inclusiv îndeplineste functia de judecator financiar, consilier de conturi sau procuror financiar la instantele Curtii de Conturi. 
Art.27 - La înscrierea în colegiu, consilierul juridic depune în fata consiliului colegiului, într-un cadru solemn, urmatorul juramânt: 
“Jur sa respect si sa apar Constitutia si legile tarii, drepturile si libertatile omului, sa-mi exercit activitatea profesionala cu onoare si credibilitate publica, în mod demn, independent si cu probitate si sa pastrez secretul profesional. Asa sa-mi ajute Dumnezeu.”. 

Art.28 - (1) Consilierul juridic stagiar poate pleda singur numai la judecatorii si tribunale, ca instante de fond, la organe de urmarire penala precum si la celelalte organe administrative cu atributii jurisdictionale. La instantele de apel si de recurs precum si la Înalta Curte de Casatie si Justitie, Curtea de Conturi si Curtea Constitutionala consilierul juridic stagiar poate pleda doar asistat de un consilier juridic definitiv, care este obligat a depune în cauza delegatie de asistare. 
(2) Consilierul juridic definitiv are dreptul sa pledeze la instantele judecatoresti de toate gradele, la organele de urmarire penala precum si la toate autoritatile si organele administrative cu atributii jurisdictionale. 
(3) Jurisconsultii si consilierii juridici, procurorii, judecatorii, notarii, executorii judecatoresti sau avocatii din Barou ce devin sau se reînscriu în calitatea de consilieri juridici în Colegiile teritoriale în temeiul prezentului statut si au o vechime în activitate de minim 5 ani, au dreptul sa pledeze la toate instantele judecatoresti de orice grad jurisdictional. 

Art.29 - (1) Colegiul are obligatia sa întocmeasca anual tabloul consilierilor juridici definitivi si stagiari, în ordinea alfabetica, cu mentionarea numelui, prenumelui, titlului stiintific, datei înscrierii în colegiu, formei de exercitare a profesiei, a instantelor la care au dreptul sa pledeze si alte date necesare. 
(2) Prin grija colegiului, tabloul anual si modificarile intervenite sunt comunicate instantelor judecatoresti, organelor de urmarire penala si autoritatilor administrative ale judetului sau municipiului Bucuresti, precum si U.C.C.J.R., Barourilor, Ministerului Justitiei, Ministerul Administratiei Publice si a Internelor si Parchetului General. 

Art.30 - (1) Consiliul U.C.C.J.R. emite decizii de trecere pe tabloul consilierilor juridici incompatibili, la cerere sau din oficiu, iar reînscrierea pe tabloul colegiului a consilierilor juridici cu drept de exercitare a activitatilor profesionale se face numai la cerere, dupa încetarea starii de incompatibilitate. 
(2) Decizia de primire în Colegiu va fi anulata de Consiliul U.C.C.J.R. daca cel primit nu renunta în termen de doua luni la situatia care constituie caz de incompatibilitate. 

Art.31 - (1) Exercitarea oricarei activitati de consultanta, asistenta si reprezentare juridica specifica profesiei de consilier juridic de catre licentiatul în drept care nu este înscris pe tabloul colegiului, sau fara respectarea prezentului statut, constituie fapta de concurenta neloiala si se sanctioneaza conform Legii nr.11/1991 - privind combaterea concurentei neloiale, în conditiile în care aceasta nu întruneste elementele constitutive ale unei infractiuni. 

Art.32 – Calitatea de consilier juridic înceteaza: 
a) prin renuntare scrisa la exercitiul activitatilor profesionale; 
b) prin deces; 
c) prin dobândirea calitatii de pensionar; 
d) daca împotriva consilierului juridic s-a luat masura excluderii din activitate ca sanctiune disciplinara; 
e) daca consilierul juridic a fost condamnat definitiv pentru o fapta prevazuta de legea penala si care îl face nedemn de a exercita activitatile profesionale ale corpului consilierilor juridici. 

Art. 33 – Calitatea de consilier juridic este suspendata: 
a) în caz de incompatibilitate; 
b) pe perioada de interdictie de a exercita activitatile profesionale dispusa prin hotarâre judecatoreasca sau disciplinara; 
c) în caz de neplata a taxelor si a contributiilor profesionale timp de 6 luni de la scadenta acestora pâna la lichidarea lor integrala; 
d) în conditiile în care consilierul juridic îndeplineste alte functii juridice sau functii publice. 


CAPITOLUL IV
Drepturile, îndatoririle si raspunderea consilierului juridic 

Art.34 - Are dreptul sa acorde consultanta juridica, sa asiste si sa reprezinte orice institutie, autoritate publica, persoana juridica sau orice agent economic în toate domeniile de drept, în conditiile prezentului statut si a regulamentelor corpului profesional, numai consilierul juridic înscris în tabloul colegiului, cu drept de exercitare a profesiei. 

Art.35 - Consilierii juridici au dreptul de a alege si de a fi alesi în organele de conducere ale colegiilor si ale U.C.C.J.R. în conditiile prezentului statut. 

Art.36 - Consilierii juridici sunt îndreptatiti la asigurare sociala. 
Vechimea în activitatea de consilier juridic este considerata vechime în magistratura. 

Art.37 – În scopul asigurarii secretului profesional, actele si lucrarile cu caracter profesional aflate asupra consilierului juridic, la domiciliul acestuia, la locul unde îsi desfasoara activitatea, sunt inviolabile. 

Art.38 – Contactul dintre consilierul juridic si persoana pe care o asista sau o reprezinta nu poate fi stânjenit sau controlat direct sau indirect de nici un organ al statului. 

Art.39 – Ministerul Justitiei si instantele judecatoresti vor asigura, în limita disponibilitatilor, folosinta unor spatii necesare desfasurarii activitatii consilierilor juridici în sediul instantelor judecatoresti, în baza protocoalelor încheiate între Colegii si instantele judecatoresti. 

Art.40 – (1) În exercitarea activitatilor profesionale consilierul juridic este ocrotit de lege. 
(2) Consilierii juridici sunt obligati sa respecte solemnitatea sedintelor de judecata si sa nu foloseasca expresii jignitoare fata de completul de judecata, fata de ceilalti consilieri juridici, avocati sau fata de partile din proces. 
(3) Consilierii juridici nu raspund penal, material, administrativ sau disciplinar pentru sustinerile facute oral sau în scris în fata instantei de judecata sau a altor organe daca aceste sustineri sunt în legatura cu apararea si necesare cauzei ce i-a fost încredintata. 

Art.41 - Consilierii juridici sunt datori sa studieze temeinic cauzele în care asista sau reprezinta persoanele, sa se prezinte la fiecare termen la instantele de judecata sau la organele de urmarire penala ori la alte institutii, sa manifeste constiinciozitate si probitate profesionala, sa pledeze cu demnitate fata de judecator si de partile în proces, sa depuna concluzii scrise sau note de sedinta ori de câte ori natura sau dificultatea cauzei cere aceasta sau instanta de judecata dispune în acest sens. 

Art.42 – (1) Consilierii juridici sunt obligati sa participe la toate sedintele convocate de Consiliul Colegiului, la activitatile profesionale si la sedintele organelor de conducere din care face parte. 
(2) Absentarea repetata si în mod nejustificat, constituie abatere disciplinara. 
Art.43 - (1) Consilierii juridici sunt obligati sa tina evidentele cerute de lege si cele prevazute în Regulamentele corpului profesional cu privire la cauzele în care asista sau reprezinta si sa achite cu regularitate taxele si contributiile stabilite pentru formarea bugetului colegiului si bugetului Uniunii. 
(2) La înscrierea sau reînscrierea în Colegii fiecare consilier juridic va achita o taxa stabilita de Consiliul U.C.C.J.R., ce se face venit atât la bugetul colegiului cât si la bugetul Uniunii. 

Art.44 – Consilierii juridici sunt obligati sa restituie actele ce le-au fost încredintate institutiei, autoritatii sau persoanei de la care le-au primit. 

Art.45 - (1) Consilierii juridici nu pot asista sau reprezenta parti cu interese contrare în aceeasi cauza sau în cauze conexe si nu pot pleda împotriva partii care i-a consultat mai înainte în legatura cu aspectele litigioase concrete ale pricinii. 
(2) Consilierii juridici nu pot fi ascultati ca martori si nu pot furniza relatii nici unei autoritati sau persoane cu privire la cauza care le-a fost încredintata decât daca au dezlegarea prealabila, expresa si scrisa din partea partii în cauza. 
(3) Calitatea de martor are întâietate fata de calitatea de consilier juridic cu privire la faptele si împrejurarile pe care acesta le-a cunoscut înainte de a fi devenit aparator sau reprezentant al vreunei parti în cauza. 
(4) Daca a fost ascultat ca martor, consilierul juridic nu mai poate desfasura nici o activitate profesionala în acea cauza. 
(5) Consilierul juridic nu poate îndeplini functia de expert sau de traducator în cauza în care este angajat. 

Art.46 - (1) Dupa 6 luni de la adoptarea prezentului statut, consilierii juridici sunt obligati sa poarte roba în fata tuturor instantelor judecatoresti. 
(2) Caracteristicile robei vor fi stabilite prin regulamentele corpului profesional. 
(3) Purtarea robei în afara incintei instantei judecatoresti este interzisa. 

Art.47 - Este interzis consilierilor juridici sa foloseasca mijloace de reclama sau de publicitate, altele decât cele prevazute în regulamentele corpului profesional. 

Art.48 - (1) Consilierii juridici raspund disciplinar pentru nerespectarea prevederilor prezentului statut si a regulamentelor corpului profesional, pentru nerespectarea deciziilor obligatorii adoptate de organele de conducere ale Colegiului sau ale Uniunii, precum si pentru orice fapte savârsite în legatura cu activitatea profesionala sau în afara acesteia, care sunt de natura a prejudicia onoarea sau prestigiul corpului profesional. 
(2) Autoritatile publice, organele financiare, instantele judecatoresti, parchetele si orice alte persoane juridice sau fizice sunt obligate sa transmita consiliului colegiului orice plângere facuta împotriva unui consilier juridic si sa înstiinteze acesta despre orice actiune de urmarire penala sau de judecata pornita împotriva consilierilor juridici. 
(3) Raspunderea disciplinara a consilierilor juridici nu exclude raspunderea penala, contraventionala sau civila stabilite potrivit legii. 

Art.49 - (1) Anchetarea abaterii si exercitarea sanctiunii disciplinare împotriva consilierilor juridici sunt de competenta consiliului colegiului unde acesta este înscris. 
(2) Anchetarea abaterii si exercitarea actiunii disciplinare privind pe membrii organelor de conducere ale Uniunii si pe decanii colegiilor sunt de competenta Biroului Executiv al U.C.C.J.R.. 
(3) Membrii Biroului Executiv al U.C.C.J.R. care sunt anchetati nu pot participa la dezbaterile privind luarea deciziei disciplinare. 
(4) În toate cazurile actiunea disciplinara poate fi exercitata în termen de cel mult un an de la data savârsirii abaterii. 

Art.50 - (1) În cadrul fiecarui colegiu se organizeaza si functioneaza o comisie de disciplina care judeca în prima instanta si în complet de trei membri abaterile disciplinare savârsite de consilierii juridici din acel colegiu. 
(2) În cadrul U.C.C.J.R. functioneaza Comisia Centrala de Disciplina, independenta de conducerea Uniunii care judeca: 
a) ca instanta de fond în complet de trei membri abaterile membrilor organelor de conducere ale U.C.C.J.R. si ale decanilor colegiilor. 
b) ca instanta de recurs în complet de cinci membri 
(3) Recursul declarat împotriva deciziei Comisiei Centrale de Disciplina ca instanta de fond este judecat de catre Consiliul U.C.C.J.R. constituit ca instanta disciplinara în plenul sau, mai putin cel în cauza. 
(4) Procedura judecarii abaterilor este prevazuta în regulamentele corpului profesional si se completeaza cu prevederile codului de procedura civila. 

Art.51 - (1) Sanctiunile disciplinare sunt: 
a) mustrarea; 
b) avertismentul; 
c) suspendarea din exercitiul activitatilor profesionale pe o perioada de la 1 pâna la 6 luni; 
d) excluderea din corpul profesional. 
(2) Decizia de sanctionare a consilierului juridic se comunica, acestuia, Colegiului si U.C.C.J.R. precum si institutiei, autoritatii publice sau persoanei juridice unde consilierul juridic activeaza, dupa caz. 
(3) În perioada interdictiei consilierul juridic nu poate presta sub nici o forma activitati profesionale, nu poate face uz de calitatea de consilier juridic si nu poate participa la activitatea organelor corpului profesional. 
(4) Împotriva deciziei disciplinare pot declara recurs: persoana interesata, decanul Colegiului si presedintele U.C.C.J.R. precum si autoritatea publica sau persoana juridica, acestea din urma numai pentru consilierul juridic numit sau angajat, în termen de 15 zile de la comunicare. 

Art.52 - (1) În caz de abatere evidenta si grava, instanta disciplinara poate lua masura suspendarii din exercitiul activitatilor profesionale pâna la judecarea definitiva a cauzei. 
(2) Împotriva încheierii prin care s-a luat aceasta masura se poate declara recurs în termen de 5 zile de la comunicare. 
(3) Recursul este suspensiv de executare si va fi solutionat de urgenta. 


CAPITOLUL IV
Organizarea Colegiilor si a Uniunii Colegiilor Consilierilor Juridici din România 


Art.53 - (1) Activitatea profesionala a consilierilor juridici este organizata si functioneaza în limitele competentelor prevazute în Legea nr.514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic, a prezentului statut si a regulamentelor corpului profesional. 
(2) Alegerea organelor de conducere ale corpului profesional se face conform conditiilor prevazute în Statutele colegiilor si a U.C.C.J.R. 
(3) Organele de conducere colegiale iau hotarâri numai prin vot deschis. 
(4) Deliberarile si votul constituie secret profesional. 

Art.54 - (1) Colegiul consilierilor juridici este constituit din toti consilierii juridici dintr-un judet si din municipiul Bucuresti. 
(2) Sediul colegiului este în orasul de resedinta al judetului, respectiv în municipiul Bucuresti. 
(3) Colegiul are patrimoniu si buget propriu. 
(4) Contributia consilierilor juridici la realizarea bugetului este stabilita de consiliul colegiului. 
(5) Patrimoniul colegiului poate fi folosit în activitati producatoare de venituri în conditiile dreptului comun. 
(6) Nici un colegiu nu poate functiona în afara U.C.C.J.R. 
(7) În Municipiul Bucuresti se înfiinteaza în fiecare sector câte un birou sectorial al Colegiului Mun. Bucuresti, condus de un director. 
(8) În localitatile din tara unde functioneaza instante judecatoresti si activeaza mai mult de 25 de consilieri juridici, Colegiile judetene pot înfiinta câte un birou teritorial, condus de un director. 
(9) Atributiile directorului biroului sunt stabilite de catre Consiliul Colegiului. 

Art.55 - Organele de conducere ale Colegiului sunt: 
a) adunarea generala 
b) consiliul 
c) decanul 
d) prodecanul 

Art.56 - (1) Adunarea generala este formata din toti consilierii juridici înscrisi în tabloul colegiului cu drept de exercitare a activitatilor profesionale. 
(2) Adunarea generala are urmatoarele competente: 
a) stabileste masuri pentru exercitarea activitatilor profesionale în colegiul respectiv în limitele prezentului statut si a regulamentelor corpului profesional. 
b) alege si revoca decanul, prodecanul, membrii consiliului, membrii comisiei de cenzori si pe cei ai comisiei de disciplina Decanul este ales pentru un mandat de 5 ani si poate fi reales. Decanul si prodecanul se aleg dintre consilierii juridici cu o vechime de minim 5 ani în activitati juridice. 
c) alege delegatii colegiului la Congresul Colegiilor Consilierilor Juridici din România. 
d) aproba proiectul de buget al colegiului si da descarcare consiliului, cu privire la activitatea si gestiunea sa. 
e) desemneaza anual consilierii juridici în comisiile de examinare pentru definitivat. 
f) îndeplineste orice alte atributiuni prevazute în Statutele colegiilor. 

Art.57 - (1) Adunarea generala ordinara se întruneste anual, în primul trimestru, la convocarea consiliului colegiului. 
(2) Convocarea se face prin afisare la sediul colegiului si al tuturor instantelor judecatoresti din raza acestuia, precum si prin publicare într-un ziar local, cu cel putin 15 zile înainte de data stabilita. 
(3) Adunarea generala extraordinara poate fi convocata de consiliu sau de comisia de cenzori a colegiului. 
(4) La cererea a peste o treime din totalul membrilor colegiului, consiliul este obligat sa convoace adunarea generala extraordinara în termen de cel mult 15 zile de la primirea cererii. În acest caz procedura confirmarii va fi efectuata cu cel putin 7 zile înainte de data stabilita. 
(5) Sedinta adunarii generale este condusa de decan sau prodecan împreuna cu 5 membri alesi prin vot deschis de cei prezenti dintre care unul va fi desemnat secretar. 
(6) În caz de alegere sau de revocare a decanului, a prodecanului ori a membrilor consiliului, nici unul dintre acestia nu va face parte din prezidiu, iar sedinta va fi condusa de cel mai în vârsta membru prezent. 
Art.58 - (1) Adunarea generala este legal constituita cu participarea majoritatii membrilor sai. 
(2) În cazul când numarul legal nu este întrunit prezidiul adunarii generale, de fata cu cei prezenti, stabileste o noua adunare generala în termen de cel mult 15 zile. Consiliul Colegiului are obligatia sa îndeplineasca procedura convocarii cu cel putin 7 zile înainte de data fixata. 
(3) Adunarea generala convocata în aceste conditii este legal constituita cu participarea a cel putin 1/3 din numarul total al membrilor sai. 
(4) În toate cazurile hotarârile se iau cu votul majoritatii membrilor prezenti. 

Art.59 - (1) Consiliul Colegiului este format din 3 pâna la 9 membri alesi pe o perioada de 5 ani, putând fi realesi. Decanul si prodecanul se includ în acest numar. 
(2) Consiliul Colegiului are urmatoarele competente: 
a) adopta masuri pentru aplicarea si respectarea prevederilor prezentului statut si regulamentelor corpului profesional de catre toti membrii colegiului; 
b) aduce la îndeplinire hotarârile Consiliului U.C.C.J.R. si ale celorlalte organe de conducere centrale precum si ale Adunarii Generale a colegiului; 
c) întocmeste, modifica si da publicitatii tabloul anual al consilierilor juridici, comunicându-l celor în drept, împreuna cu modificarile intervenite în cursul anului; 
d) organizeaza controlul deontologic profesional; 
e) verifica si constata îndeplinirea conditiilor legale ale cererilor de înscriere în colegiu. 
f) avizeaza cererile de primire în colegiu, cu scutire de examen; 
g) decide asupra ridicarii starii de incompatibilitate; 
h) ia act de cererile de transfer sau de detasare în cadrul colegiului; 
i) verifica îndeplinirea conditiilor prevazute în prezentul statut si în regulamentele corpului profesional, cu privire la modalitatile si formele de exercitare a activitatilor profesionale, organizeaza si tine evidenta acestora, stabileste si urmareste încasarea taxelor si cotizatiilor profesionale. 
j) acorda avizul pentru înfiintarea societatilor de exercitiu liberal al activitatilor de consultanta, asistenta si reprezentare juridica ce activeaza în raza Colegiului si solutioneaza contestatiile si reclamatiile privind onorariile consilierilor juridici ce activeaza în regim de libera practica; 
k) organizeaza cercurile de studii si editeaza publicatiile colegiului; 
l) organizeaza concursurile pentru ocuparea posturilor vacante de consilier juridic, participa la stabilirea sarcinilor profesionale ale acestora si sesizeaza comisia de disciplina cu judecarea abaterilor consilierilor juridici; 
m) suspenda din exercitarea activitatilor profesionale pe durata neplatii taxelor pe consilierul juridic care nu plateste taxele si contributiile prevazute în regulamentele corpului profesional timp de 6 luni de la scadenta acestora, daca i s-a dat avertisment pentru neplata acestora si nu s-a conformat; 
n) supune aprobarii adunarii generale cotele de contributie ale consilierilor juridici la bugetul colegiului si la bugetul U.C.C.J.R.; 
o) accepta donatiile si legatele facute colegiului; 
p) aproba statul de functii si angajeaza personalul colegiului; 
q) întocmeste proiectul de buget si administreaza patrimoniul colegiului; 
r) prezinta anual adunarii generale, spre aprobare, raportul sau de activitate si de gestiune; 
s) stabileste remuneratiile lunare ale decanului, prodecanului, indemnizatiile de sedinta a membrilor consiliului colegiului si a membrilor comisiei de cenzori, precum si salariile personalului angajat al colegiului. 

Art.60 - Consiliul colegiului lucreaza legal în prezenta a 2/3 din numarul membrilor sai si ia hotarâri valabile cu votul majoritatii membrilor prezenti. 

Art.61 - (1) Decanul colegiului are urmatoarele competente: 
a) reprezinta colegiul în raporturile acestuia cu persoanele fizice si juridice din tara si strainatate; 
b) convoaca si prezideaza sedintele consiliului colegiului. 
c) exercita caile de atac împotriva hotarârilor comisiei de disciplina si împotriva deciziilor consiliului colegiului pentru care sunt prevazute cai de atac. 
d) ordonanteaza cheltuielile colegiului. 
e) ia masuri privind conducerea colegiului care nu sunt de competenta adunarii generale sau a consiliului colegiului 
(2) Prodecanul este înlocuitorul de drept al decanului. 
(3) Daca decanul si prodecanul sunt în imposibilitate temporara de a-si exercita functiile, consiliul colegiului poate delega un membru al consiliului pentru a îndeplini partial sau în totalitate atributiile decanului. 
(4) Consilierul juridic nemultumit de deciziile decanului, le poate ataca la consiliul colegiului, iar pe cele date de consiliu la Consiliul U.C.C.J.R. 

Art.62 - În cadrul colegiului functioneaza comisia de cenzori compusa din 3 -5 membri si care are obligatia verificarii trimestriale a activitatii economico-financiare a colegiului. Regulamentul de functionare a comisiei de cenzori se adopta de Consiliul UCCJR. 

Art.63 - (1) Uniunea Colegiilor Consilierilor Juridici din România (U.C.C.J.R.) este formata din toate colegiile consilierilor juridici din România si cuprinde pe toti consilierii juridici înscrisi în tabloul acestora, cu drept de exercitare a profesiei. 
(2) U.C.C.J.R. este persoana juridica de interes general, are patrimoniu si buget propriu. 
(3) Bugetul U.C.C.J.R. se formeaza din contributiile colegiilor si ale tuturor consilierilor juridici înscrisi pe tabloul acestora, în cote stabilite de consiliul colegiului si U.C.C.J.R. 
(4) Patrimoniul U.C.C.J.R. poate fi folosit în activitati producatoare de venituri, în conditiile dreptului comun. 

Art.64 - (1) Organele de conducere ale Uniunii Colegiilor Consilierilor Juridici din România sunt : 
a) Congresul Colegiilor consilierilor juridici 
b) Consiliul U.C.C.J.R. 
c) Biroul Executiv 
d) Presedintele 
e) Prim vicepresedintele 
f) Vicepresedintii. 
(2) În structura centrala a U.C.C.J.R. se constituie: 
a). Comisia Centrala de Cenzori; 
b). Comisia Centrala de Disciplina; 
c). Aparat tehnic administrativ. 

Art.65 - (1) Congresul colegiilor consilierilor juridici este constituit din câte un delegat pentru 100 de consilieri juridici din fiecare colegiu, decanii colegiilor si ceilalti membri ai consiliului U.C.C.J.R.. 
(2) Congresul ordinar se întruneste anual, la convocarea consiliului U.C.C.J.R. sau la convocarea presedintelui U.C.C.J.R. 
(3) La cererea a cel putin 1/3 din numarul colegiilor, Consiliul U.C.C.J.R. este obligat sa convoace congresul în sedinta extraordinara. 

Art.66 - (1) Convocarea Congresului se face cu cel putin o luna înainte de data stabilita, prin înstiintarea în scris a colegiilor si prin publicare într-un ziar central. 
(2) Consiliile colegiilor sunt obligate sa afiseze data convocarii si ordinea de zi la sediul colegiului si la instantele judecatoresti din raza acestora. 
(3) Colegiile sunt obligate sa-si aleaga delegatii cu cel putin 10 zile înainte de congres. 
(4) Congresul este legal constituit în prezenta a doua treimi din numarul membrilor sai si adopta hotarâri cu votul majoritatii membrilor prezenti. 
(5) Fiecare colegiu are drept la un singur vot în Congresul U.C.C.J.R. 

Art. 67. Congresul U.C.C.J.R. are urmatoarele competente: 
a). analizeaza si aproba raportul anual al Consiliului U.C.C.J.R. 
b). alege Comisia centrala de cenzori; 
c). face propuneri autoritatilor cu drept de initiativa legislativa pentru perfectionarea cadrului legislativ al organizarii si exercitarii profesiei de consilier juridic; 
d). adopta si modifica Statutul profesiei de consilier juridic; 
e). adopta hotarâri privitoare la relatiile dintre colegii, perfectionarea pregatirii profesionale si respectarea regulilor deontologice ale profesiei; 
f). valideaza alegerea reprezentantilor colegiilor la Congres, altii decât decanii colegiilor; 
g). alege si revoca membrii Comisiei centrale de disciplina. Fiecare colegiu are dreptul de a propune câte un candidat pentru Comisia centrala de disciplina. Competenta si procedura de judecata a Comisiei centrale de disciplina se stabilesc prin Statutul profesiei de consilier juridic; 
h). aproba bugetul anual al U.C.C.J.R. si executia bugetara anuala a acestuia si stabileste cota de contributie a colegiilor la formarea bugetului Uniunii. Cheltuielile necesare organizarii congreselor se suporta de fiecare colegiu, în functie de numarul reprezentantilor sai. 
i). aproba propunerea legislativa de unificare a profesiei de consilier juridic cu cea de avocat sau de fuziune a celor doua corpuri profesionale. 

Art. 68 - (1) Consiliul U.C.C.J.R. este constituit din decanii sau reprezentantii colegiilor. Fiecare colegiu are dreptul la un reprezentant în Consiliul U.C.C.J.R. care poate sa fie decanul colegiului sau alt consilier juridic ales de Adunarea Generala a Colegiului. 
(2) Colegiul Municipiului Bucuresti are dreptul la trei reprezentanti în Consiliul U.C.C.J.R. 
(3) Mandatul membrilor Consiliului U.C.C.J.R. este de 5 ani. În cazul încetarii mandatului unuia dintre ei, înlocuitorul sau executa diferenta de mandat. Înlocuitorul este desemnat de Adunarea Generala a Colegiului. 
(4) Consiliul U.C.C.J.R. se întruneste trimestrial la convocarea presedintelui U.C.C.J.R. Convocarea se face cu cel putin 15 zile înainte de data sedintei. 
(5) La cererea a cel putin 1/3 din membrii consiliului sau în situatii exceptionale, presedintele U.C.C.J.R. va convoca consiliul în sedinta extraordinara în cel mult 10 zile de la data solicitarii sau a evenimentului justificativ. 
(6) Cheltuielile necesare participarii membrilor Consiliului U.C.C.J.R. la sedintele acestuia se suporta de fiecare colegiu în parte. 
(7) Consiliul U.C.C.J.R. lucreaza în prezenta a cel putin 2/3 din numarul membrilor sai si adopta hotarâri valabile cu votul majoritatii membrilor prezenti. 
(8) Fiecare Colegiu are drept la un singur vot în sedintele Consiliului U.C.C.J.R. 

Art. 69. Consiliul U.C.C.J.R. are urmatoarele atributii: 
a). este organul reprezentativ si deliberativ al colegiilor din România si asigura activitatea permanenta a U.C.C.J.R. 
b). aduce la îndeplinire hotarârile Congresului Colegiilor consilierilor juridici; 
c). rezolva orice probleme privind profesia de consilier juridic între sesiunile congresului, cu exceptia acelora care sunt date în competenta exclusiva a Congresului; 
d). exercita controlul asupra activitatii si asupra hotarârilor Biroului Executiv al U.C.C.J.R. 
e). organizeaza examenul de verificare a cunostintelor de drept românesc si de limba româna a juristilor straini ce doresc sa profeseze în România în profesia de consilier juridic; 
f). adopta hotarâri privind pregatirea profesionala a consilierilor juridici si recomandari privind relatiile dintre colegii; 
g). asigura caracterul unitar al examenelor de primire si de definitivare în profesie; 
h). organizeaza si supravegheaza serviciul statistic general al U.C.C.J.R. 
i). organizeaza si editeaza publicatiile U.C.C.J.R. si sprijina editarea publicatiilor colegiilor, în colaborare si sub egida Uniunii Juristilor din România; 
j). întocmeste proiectul de buget al U.C.C.J.R. si îl supune spre aprobare Congresului ca si executia bugetara anuala a bugetului Uniunii; 
k). stabileste si aproba fondul de premiere al consilierilor juridici cu activitate meritorie pentru prestigiul profesiei de consilier juridic; 
l). întocmeste raportul anual de activitate si de gestiune a patrimoniului Uniunii si le supune spre aprobare Congresului; 
m). staruie la realizarea bugetului Uniunii si la executarea de catre colegii a hotarârilor adoptate de congres, de Consiliul U.C.C.J.R. si a celorlalte organe de conducere centrale; 
n). alege si revoca presedintele si prim-vicepresedintele U.C.C.J.R. din membrii sai consilieri juridici cu o vechime în activitati juridice de minim 8 ani; 
o). alege si revoca vicepresedintii U.C.C.J.R. din membrii sai, consilieri juridici, cu o vechime în activitati juridice de minim 5 ani; 
p). stabileste tarifele minime si maxime de onorarii unice pe tara; 
r). verifica legalitatea si temeinicia deciziilor de primire în profesia de consilier juridic date de catre consiliile colegiilor la cererea persoanelor interesate; 
q). anuleaza hotarârile colegiilor pentru cauze de nelegalitate si rezolva plângerile si contestatiile facute împotriva hotarârilor adoptate de consiliile colegiilor, în cazurile prevazute de Statutul profesiei de consilier juridic; 
s). îndeplineste orice alte atributii prevazute de Legea pentru organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic si Statutul profesiei si adopta hotarâri în interesul profesiei cu respectarea Constitutiei României, a Conventiei Europene a Drepturilor Omului si a tratatelor internationale la care România este parte. 

Art. 70. Biroul Executiv al U.C.C.J.R. este format din presedintele si prim-vicepresedintele U.C.C.J.R. si cei 7 vicepresedinti alesi de Consiliul U.C.C.J.R. dintre membrii sai, între care 2 vicepresedinti reprezinta Colegiul Bucuresti, pentru un mandat de 5 ani. Unul dintre vicepresedinti îndeplineste functia de secretar al Biroul Executiv al U.C.C.J.R. stabilit la propunerea presedintelui. 

Art.71. Biroul Executiv al U.C.C.J.R. are urmatoarele atributii: 
a). este organul executiv al Consiliului U.C.C.J.R., cu activitate permanenta si de legatura cu colegiile Uniunii; 
b). aduce la îndeplinire hotarârile Congresului si ale Consiului U.C.C.J.R. si supravegheaza executarea acestor hotarâri de catre colegii, adoptând decizii corespunzatoare; 
c). organizeaza executia bugetara si urmareste realizarea resurselor bugetului U.C.C.J.R. 
d). în realizarea atributiilor sale emite decizii executorii; 
e). Biroul Executiv al U.C.C.J.R. este condus de presedintele U.C.C.J.R. si lucreaza valabil în prezenta majoritatii membrilor sai si tot astfel adopta deciziile; 
f). Biroul Executiv al U.C.C.J.R. îndeplineste si alte atributii stabilite de Statutul profesiei sau de organele ierarhice ale profesiei de consilier juridic; 

Art. 72. Presedintele U.C.C.J.R. are urmatoarele atributii: 
a). reprezinta U.C.C.J.R. în relatiile cu persoanele fizice si juridice din tara si strainatate; 
b). încheie conventii si contractele în numele U.C.C.J.R., cu autorizarea Biroului Executiv al U.C.C.J.R. 
c). convoaca si conduce sedintele Consiliului U.C.C.J.R. si ale Biroului executiv; 
d). ordonanteaza cheltuielile bugetare si extrabugetare ale U.C.C.J.R., 
e). semneaza actele consiliului si ale Biroului Executiv; 
f). supravegheaza relatiile dintre structurile centrale ale profesiei si colegii precum si relatiile dintre colegii; 
g). acorda sprijin si ajutor colegiilor în relatiile lor cu autoritatile centrale si locale; 
h). vegheaza la asigurarea conditiilor corespunzatoare de desfasurare a activitatii consilierilor juridici la instantele judecatoresti, la organele de urmarire penala, la alte institutii si autoritati publice cât si la persoanele juridice de drept public si privat; 
i). duce tratative pentru aderarea U.C.C.J.R. la organizatiile profesionale comunitare. 

Art.73. Presedintele este înlocuit de plin drept de vicepresedintele U.C.C.J.R. sau, la cererea sa, de catre unul din vicepresedinti pe care îl desemneaza în acest scop. 

Art.74. Presedintele U.C.C.J.R. îsi organizeaza un cabinet al demnitarului potrivit nevoilor functiei. 

Art.75. Presedintele U.C.C.J.R. va beneficia de o locuinta de serviciu pe întreaga perioada a mandatului sau în conditiile în care nu are locuinta proprie în Mun. Bucuresti cât si de un mijloc de transport pus la dispozitie de U.C.C.J.R. 

Art.76. Prim-vicepresedintele U.C.C.J.R. este înlocuitorul de drept al presedintelui U.C.C.J.R. si are urmatoarele atributii: 
a). coordoneaza si organizeaza activitatea curenta a departamentelor profesionale si administrative ale U.C.C.J.R.; 
b). reprezinta U.C.C.J.R. în relatiile cu Parlamentul, Guvernul si Presedintia României, cât si cu organizatiile profesionale din tara si strainatate; 
c). organizeaza si conduce departamentul Relatii Externe si Integrare Europeana; 
d). asigura prezenta si reprezentarea U.C.C.J.R. la congrese, simpozioane si întâlniri inter-profesionale nationale si internationale; 
e). reprezinta U.C.C.J.R. în structura organizatiilor nationale si internationale a profesiilor liberale, dupa aderarea U.C.C.J.R. la aceste organizatii profesionale. 

Art.77. Prim-vicepresedintele U.C.C.J.R. are dreptul sa-si organizeze un cabinet, potrivit nevoilor functiei si beneficiaza de locuinta de serviciu pe întreaga perioada a mandatului sau, daca acesta nu are locuinta proprie în Mun. Bucuresti si beneficiaza de un mijloc de transport auto pus la dispozitia sa de catre U.C.C.J.R. 

Art.78. Vicepresedintii U.C.C.J.R. sunt în numar de 7, dintre care 2 din Colegiul Municipiului Bucuresti, ceilalti 5 reprezentând fiecare câte o zona teritoriala, în scopul asigurarii participarii efective si directe a tuturor Colegiilor la conducerea curenta a U.C.C.J.R. 

Art.79. Vicepresedintii U.C.C.J.R. sunt înlocuitori ai Presedintelui, în ordinea stabilita de catre acesta, îndeplinind si atributii distincte în conducerea departamentelor profesionale si administrative ale Uniunii, ce vor fi stabilite de catre Biroul Executiv al U.C.C.J.R. 

Art.80. Vicepresedintii U.C.C.J.R. coordoneaza si îndruma activitatea curenta a colegiilor din zonele teritoriale aferente. 

Art.81. Zonele teritoriale aferente competentelor vicepresedintilor U.C.C.J.R. sunt: 
a). Zona I - judetele: Suceava, Botosani, Neamt, Iasi, Bacau, Vaslui, Vrancea, Galati, Braila, Constanta si Tulcea; 
b). Zona II - judetele: Calarasi, Giurgiu, Ialomita, Teleorman, Dolj, Gorj, Mehedinti si Olt; 
c). Zona III - judetele: Alba, Sibiu, Hunedoara, Timis, Arad si Caras-Severin; 
d). Zona IV - judetele: Mures, Harghita, Brasov, Covasna, Prahova, Dâmbovita, Buzau, Arges si Vâlcea; 
e). Zona V - judetele: Bihor, Satu-Mare, Cluj, Bistrita-Nasaud, Maramures si Salaj. 

Art.82. Vicepresedintii U.C.C.J.R. sunt îndreptatiti sa-si organizeze un cabinet în raza colegiului în care îsi au domiciliul si sa beneficieze de un mijloc de transport auto pus la dispozitie de U.C.C.J.R. 

Art.83. În structurile centrale de conducere ale profesiei de consilier juridic Congresul Colegiilor Consilierilor Juridici, Consiliul U.C.C.J.R., Biroul Executiv al U.C.C.J.R., Presedinte, Prim-vicepresedinte si vicepresedintii U.C.C.J.R. durata mandatului în functie este de 5 ani si orice titular de mandat poate fi reales în aceeasi sau în alta functie din aceste structuri centrale de conducere. 

Art. 84. Comisia Centrala de Cenzori a U.C.C.J.R. se compune din 5 membri alesi de catre Congresul U.C.C.J.R., dintre care unul are calitatea de contabil autorizat sau expert contabil. 

Art. 85. Comisia Centrala de Cenzori are obligatia verificarii trimestriale a activitatilor economico-financiare ale U.C.C.J.R. si dispunerii masurilor necesare bunei administrari a patrimoniului U.C.C.J.R. 

Art. 86. Comisia Centrala de Cenzori functioneaza în baza prezentului statut si a regulamentului adoptat de Consiliul U.C.J.R. 

Art.87- (1) Comisia Centrala de Disciplina a U.C.C.J.R. este alcatuita din reprezentantii colegiilor desemnati de Adunarile Generale ale acestora. 
(2) Fiecare colegiu are dreptul la câte un reprezentant ales de Congresul Colegiilor consilierilor juridici din România dintre candidatii desemnati de adunarile generale ale colegiilor. 
(3) Membrii Comisiei Centrale de Disciplina se aleg dintre consilierii juridici cu o vechime mai mare de 10 ani în activitati juridice. 
(4) Comisia Centrala de Disciplina este coordonata de unul din membrii acesteia, desemnat de Congresul U.C.C.J.R. 
(5) Comisia Centrala de Disciplina îsi organizeaza, îsi tine evidentele si îsi desfasoara lucrarile cu sprijinul Consiliului U.C.C.J.R. 
(6) Unul din secretarii U.C.C.J.R. desemnat de catre Consiliul U.C.C.J.R. îndeplineste functia de grefier al Comisiei Centrale de Disciplina. 
(7) Comisia Centrala de Disciplina judeca ca instanta de fond în complet de 3 membri abaterile membrilor organelor de conducere ale U.C.C.J.R. si ale decanilor colegiilor iar ca instanta de recurs în complet de 5 membri judeca recursurile declarate de consilierul juridic interesat, decanul colegiului si de presedintele U.C.C.J.R. împotriva deciziilor pronuntate de Comisiile de disciplina ale Colegiilor si a încheierilor acestora. 
(8) Consiliul U.C.C.J.R. constituit ca instanta disciplinara în plenul sau, mai putin cel în cauza, judeca recursurile declarate împotriva deciziilor pronuntate de Comisia Centrala de Disciplina. 
(9) Executarea deciziilor disciplinare se face de catre Consiliul Colegiului în care consilierul juridic este înscris. 
(10) Regulile de procedura privind organizarea si functionarea instantelor disciplinare profesionale se stabilesc prin regulamente adoptate de Consiliul U.C.C.J.R. supuse ratificarii Congresului U.C.C.J.R. 


CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale 


Art.88 - Prezentul statut va fi pus în aplicare astfel: 
a). În termen de 60 de zile de la publicarea prezentului Statut în Monitorul Oficial al României, Partea I, conducerea Colegiilor Consilierilor Juridici va înainta Uniunii Colegiilor Consilierilor Juridici din România datele si documentele necesare înscrierii în evidente a consilierilor juridici definitivi si stagiari, inclusiv cu privire la optiunile consilierilor juridici referitoare la formele de exercitare a profesiei de consilier juridic. 
e). În acelasi termen, de 60 de zile de la publicarea Statutului, Consiliul U.C.C.J.R. va adopta Regulamentele corpului profesional, care vor fi comunicate Colegiilor. 
f). De la data publicarii prezentului statut în Monitorul Oficial al României, Partea I, consilierii juridici din România îsi vor exercita activitatile profesionale potrivit acestuia. 

Art.89. Începând cu data intrarii în vigoare a prezentului Statut, consultanta, asistenta si reprezentarea institutiilor, autoritatilor publice, a persoanelor juridice si a agentilor economici se vor realiza numai de catre consilierii juridici înscrisi pe tabloul colegiilor, cu drept de exercitare a profesiei de consilier juridic, cu exceptia membrilor barourilor, astfel: 
a). Membrii barourilor au dreptul sa acorde consultanta si sa asiste persoanele juridice doar în conditiile în care acestea nu pot beneficia de serviciile vreunui consilier juridic, sau în cazuri speciale, si numai cu avizul colegiului consilierilor juridici si dupa plata unei redevente din onorariul încasat catre colegiu, stabilita prin Regulamentele U.C.C.J.R. 
b). Membrii barourilor pot reprezenta persoanele juridice în fata instantelor judecatoresti, a organelor de urmarire penala, în fata altor institutii si autoritati publice si private numai prin asociere cu un consilier juridic, situatie în care avocatii membri ai barourilor sunt scutiti de plata redeventei catre colegiu. 
c). Încalcarea acestor dispozitii de catre membrii barourilor constituie fapta de concurenta neloiala si se sanctioneaza conform Legii nr.11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, în conditiile în care nu întruneste elementele constitutive ale unei infractiuni. 
d). Dispozitiile acestui articol asigura protectia profesiei de consilier juridic si exercitiul specializat al acesteia, conform art.1, 3 si 10 lit.a din Legea nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic, si nu îngradeste dreptul la aparare al persoanelor juridice si nici exercitiul profesiei de avocat. 
e). Dispozitiile enuntate sunt tranzitorii, în scopul evitarii conflictului temporar de legi, raportat la art.1, 4, 19 din Legea nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic si art.2, 3, 14 lit.c, 25 si 82 din Legea nr.51/1995 (republicata) privind organizarea si exercitarea profesiei de avocat coroborate cu Clasificarea Ocupatiilor din România (C.O.R.) pâna la: 
1. Unificarea legislativa a celor doua profesii juridice independente - reglementate în prezent prin legi distincte si statute proprii de organizare profesionala, sau pâna la: 
2. Fuziunea celor doua organizatii profesionale, Uniunea Nationala a Barourilor din România si Uniunea Colegiilor Consilierilor Juridici din România, hotarâta de Congresele extraordinare a celor doua corpuri profesionale. 

Art.90 - (1) Consilierii juridici înscrisi în colegii pot plati contributia pentru fondul asigurarilor sociale de sanatate la Casa Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti (C.A.S.A.O.P.S.N.A.J.), în conditiile încheierii unui Protocol de aderare a U.C.C.J.R. la aceasta Casa de Asigurari. 
(2) Consilierii juridici înscrisi în Colegii pot plati contributia pentru fondul de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale (C.N.P.A.S.) sau la alte fonduri de pensii conform optiunilor colegiilor. 

Art.91. Însemnele corpului profesional, caracteristicile robei, modelul stampilelor U.C.C.J.R. a colegiilor cât si cele ale consilierilor juridici precum si modelul contractelor de prestari servicii juridice si împuterniciri de asistenta si reprezentare juridica sunt cuprinse în anexele ______ parte integranta din prezentul Statut, ce se comunica tuturor colegiilor. 

Art.92. Consiliul U.C.C.J.R. stabileste cuantumul taxelor pentru înscrierea în colegii, reînscrierea în tabloul colegiilor, transferul consilierului juridic dintr-un colegiu în altul, înfiintarea pe raza colegiului a unui sediu profesional secundar, a unui birou, filiala sau sucursala cât si pentru activitati de secretariat si jurisdictie profesionala. Limitele maxime si scutirile de la plata taxelor se stabilesc prin decizia Consiliului U.C.C.J.R. 

Art.93. Biroul Executiv stabileste si încaseaza taxe pentru primirea în profesie cu scutire de examen, înscrierea la examenul de definitivat, acordarea de avize si autorizatii conforme, autorizatie de libera practica, activitati de secretariat si jurisdictie profesionala, si alte taxe profesionale. 

Art.94 Consilierul juridic este obligat sa tina urmatoarele evidente: 
a). contracte de consultanta juridica; 
b). contracte de asistenta juridica; 
c). contracte de reprezentare juridica; 
d). registrele de evidenta a contractelor încheiate cu clientii sai. Modelele acestor registre sunt prezentat în anexa X-XII la prezentul statut; 
e). evidente cerute de legislatia fiscala 

Art.95. Consilierii juridici sunt obligati sa se asigure pentru raspunderea profesionala, conform Protocolului încheiat de catre UCCJR cu o societate de asigurari, dupa cum urmeaza: 
a) consilierul juridic stagiar pentru un risc asigurat în valoare de minim 30.000 de euro anual; 
b). consilierul juridic definitiv pentru un risc asigurat în valoare de minim 50.000 de euro anual; 
c). societatile profesionale pentru un risc asigurat în valoare totala de 100.000 de euro anual, pentru toti consilierii juridici ce exercita profesia în calitate de asociati sau colaboratori. 

Art.96 - (1) Asigurarea pentru raspundere profesionala va fi încheiata cel mai târziu pâna la data de 1 ianuarie 2005 si va fi în mod obligatoriu reînnoita anual. 
(2) Polita de asigurare certificata de consilierul juridic va fi depusa la decanatul colegiului cel târziu pâna la data de 30 ianuarie a fiecarui an. 
(3) Neîndeplinirea obligatiilor de asigurare pentru raspundere profesionala poate atrage neînscrierea în tabloul anual al consilierilor juridici cu drept de exercitare a profesiei, constituind si abatere disciplinara. 

Art.97. Depasirea termenelor de plata a taxelor si cotizatiilor profesionale atrage obligatia de plata a majorarilor de întârziere în cuantum de 0,5% aplicat la suma datorata pentru fiecare zi de întârziere. 

Art.98. Consilierul juridic este dator sa-si decline calitatea si sa-si probeze identitatea cu actul “Carte de identitate a consilierului juridic” în fata tuturor institutiilor si autoritatilor statului si a altor consilieri juridici si avocati cu care intra în contact cu prilejul îndeplinirii actelor specifice profesiei. 

Art.99. Conflictele de orice natura dintre consilierii juridici sau dintre consilierul juridic si avocati, magistrati sau alte autoritati publice se aduc de îndata la cunostinta decanului colegiului de catre consilierul juridic în cauza, care va decide asupra masurilor ce trebuie luate. 

Art.100 - Prezentul statut a fost adoptat de Congresul Colegiilor Consilierilor Juridici din România din _____________2004 si intra în vigoare la data publicarii lui în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

Cotizaţia lunară in valoare de 20 de lei pentru CCJ Giurgiu şi cotizaţia lunară de 3 de lei pentru OCJR se pot achita astfel:

Prin virament: in contul C.C.J.G
numar cont:
RO97RZBR0000060005284759
deschis la banca RAIFFEISEN BANK - Filiala Giurgiu

CUI 16218860

Numerar:
la trezorier 
(telefon 0760 497 562 )

Pentru derularea rapidă si eficientă a operaţiunilor de virare a sumelor menţionate, vă rugăm sa efectuaţi operaţiunea respectivă doar pe bază de factură fiscală.

 

Pentru comenzi robe,

telefon 0760 497 562,

Pret: 257 lei


 
NOU! Vă puteţi abona la newsletter pentru a primii pe email ultimile noutăţi de la CCJ Giurgiu